Friday, August 30, 2013

Assalamualaikum... Nasib baik aku masih ingat aku ade blog... hehehe

Ok lah, aku ade benda nk citer nih, korang pernah dengar x pasal hadis nabi yg mengatakan bahawa perut ibu segala penyakit.  Nape? x caye? haha.. well, dulu bila time org citer pasal bende ni, aku mcm " weyh, betul ke, x caye arr.."

Aku ni ade penyakit sikit iaitu penyakit sembelit. Kalau org pergi klinik sebab sakit perut, keracunan mkanan, org x heran lah, tapi aku ni vice versa. Siap masuk hospital lagi. Bila org tnye, rase cam malu je nk jawab, sbb mcm x normal. (Ok, kalau korang geli aku ckap pasal ni, korang pon  x normal jugak, haha)

One day, aku dapat call dari mak aku, dia ckap dia ada baca artikel pasal sembelit n mcm mane bende tu boleh effect kat kita.

1. Membantutkan tumbesaran. Sebab nutrien  x dapat diserap dengan baik.(OMG!! aku mcm, err.. no             wonder lah aku x tinggi2)
2. Kulit menjadi kusam( patutlah aku telan vitamin c mcm x de effect je)
3. Boleh effect kat organ pembiakan.( i had an operation before sbb ketumbuhan dalam ovary)
4. Oleh sbb toksik dlam badan x dibuang dlam masa sehari, toksik tu akan berkumpul dengan bnyak dlam        badan dan menyerap masuk ke dalam salur darah n effect kt otak which is org tu akan jd pelupa. (........        i'm a forgetful person)


Bila mak aku habis baca last fact tu, aku nangis, that explains everything. Dulu aku selalu tertanya- tanya mungkin ade something wrong dlam badan aku. Aku bukan x cukup makan, smpai badan x naik2. I had spent so much time taken  pills, doing exercises, mbik suplemen, jumpa doctor tp aku rasa  duit  lebur mcm tu je. Membazir duit dan membazir masa. Malam tu, aku baring2 atas katil n nangis bila pikir balik sbb semuanya dtg dari badan aku. Perut aku yg menjadi punca masalah. Selama 18 tahun aku hadapi mcm2 masalah sumenye sbb perut. Mcm bodo je kan, haha.


So, start hari ini, aku berazam nk jaga perut baik2.
Tp mcm mane?
Well, sekarang ni.. aku tgh cubalah nk ubah diet aku dengan....
1. byakkan mkn buah
2. minum yakult tiap hari
3. ambik minuman fibre
4, minum air bnyak2
5.jangan mkn bnyak sangat

mane tau i might hit my growth spurt again!! (ahaks!)




JOM JAGA PERUT???



* hehe.. just caught myself eating satay and nasi goreng. Sedap sangat!!

No comments:

Post a Comment